03.01.2019, Saat:18:08
1. Tolunoğlu Camii’nin Mısır bölgesine getirdiği yeni mimari anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çok dayanaklı örtü
B) Tuğla ve sivri kemer
C) Geniş avlu
D) Minare
E) Mihrap
2. Aşağıdakilerden hangisi mala ile yapılan işlere verilen addır?
A) Kalem işi
B) Kâşi
C) Malakâri
D) Alçı işi
E) Murakka
3. Hz. Ebu Bekir zamanında cem edilen Mushaf-ı Şerifin hattatı aşağıdaki isimlerden hangisidir?
A) Zeyd b. Sabit
B) Hz. Ali
C) Abdullah b. Sayid
D) Halid b. Ebü’l-Heyyac
E) Kutbe el-Muharrir
4. Aşağıdaki motiflerden hangisi dini eserlerde kullanılmaz?
A) Hatayi
B) Penç
C) Çintemani
D) Bulut
E) Hayvan
5. Aşağıdakilerden hangisi Safevî döneminin bilinen ünlü minyatür sanatkârlarından biri değildir?
A) Bihzad
B) Sultan Muhammed
C) Âgâ Mîrek
D) Şeyhzâde
E) Şah I. Tahmasb
6. Aşağıdakilerden hangisi ebrunun asıl adı olan ebrî’nin anlamıdır?
A) Bülbül yuvası
B) Tarama
C) Taraklı
D) Bulutumsu
E) Hafif
7. Aşağıdakilerden hangisi mıklebi alt kaba bağlayan kısımdır?
A) Şemse
B) Salbek
C) Köşebend
D) Sertâb
E) Kenar suyu
8. Aşağıdakilerden hangisi yekpâresunun kullanıldığı yerdir?
A) Kenar Suyu
B) Mıkleb
C) Şemse
D) Salbek
E) Sertâb
9. Aşağıdakilerden hangisi şemse kalıbı yapımında kullanılırdı?
A) Mermer
B) Tahta
C) Manda Köselesi
D) Sahtiyan
E) Meşin
10. Anadolu’da, çini mozaik bezemenin görüldüğü ilk önemli eserlerden biri olan İzzeddin Keykavus I. Türbesi’nin çini ustası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Musullu Abdullah
B) Marendli Ahmet
C) Tuslu Mehmet b. Mehmet
D) Tebrizli Mehmet el-Mecnun
E) Malatyalı Yakup b. Ebubekir
11. Klasik tarz çini yapımında, şekillendirilen çini ilk etapta kaç derecede pişirilir?
A) 600-700°C
B) 800-900 °C
C) 1000-1100 °C
D) 1200-1300 °C
E) 1300-1500 °C
12. Anadolu Selçukluları döneminde çini süslemeciliğinin merkezi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Malatya
B) Konya
C) İznik
D) Kayseri
E) Diyarbakır
13. Türk-İslam geleneğinde bazı sanatkârlar eserlerine aşağıdaki nedenlerin hangisinden dolayı imza koymaktan kaçınmışlardır?
A) İmza atma geleneğinin olmadığı ve buna gerek duyulmadığı için
B) İmza atmanın sultan veya meslek ocağı tarafından yasaklandığı için
C) İmza atmanın Yaradan’a başkaldırmak sayıldığı için
D) İmza yerine amblem veya tuğralarını koydukları için
E) Bazen tevazu gösterdikleri için, bazen de eserler kolektif yapıldığı için
14. Türklerin ahşap sanatı ile ilişkilerini tarihin derinliklerine götüren arkeolojik kazı bulguları (Altay kurganları 1865 / Pazırık 1947-49), aşağıdaki araştırmacılardan
hangisi/hangilerine aittir?
A) Nikolay Katanov
B) Wilhelm Radloff
C) Radloff ve Rudenko
D) Prof.Dr.Oktay Aslanapa
E) Prof.Dr. Beyhan Karamağaralı
15. Üzerine işlenen bitkisel tezyinatın ortasında ma’kılî (hat) rozetlerin yer aldığı Konya Mevlȃnȃ Müzesinde sergilenen kapı kanatları hangi dönem ahşap işçiliğinin nadîde örnekleri arasında sayılabilir?
A) Selçuklu
B) Anadolu Selçuklu
C) Beylikler
D) Erken Osmanlı
E) Klasik Dönem Osmanlı
16. Çorum, Birgi, Manisa ve Bursa Ulucamiileri minberleri ile Kastamonu Kasabaköy Camii kapı kanatları aşağıdaki ortak özelliklerden hangisi ile anılır?
A) Kündekȃri tekniği ile yapılmışlardır.
B) Kakma sanatının nadîde örneğidirler.
C) Ceviz ağacından üretilmişlerdir.
D) Hangi ustalar tarafından yapıldığı üzerlerinde kayıtlıdır.
E) Hammadde olarak Afrika’dan getirilmişlerdir.
17. Cami iç mimarisinin tamamlayıcı unsurları arasında yer alan kapı ve pencere kanatları, mahfil şebekeleri, minberler, vaaz kürsüleri, Kur’an mahfazası ve rahle gibi teberrükȃt eşyası genel anlamda Türk sanatının hangi örneklerini oluşturur?
A) Ahşap
B) Kündekârî
C) Sedefkȃrlık
D) Oyma ve kakmacılık
E) Edirnekârî
18. Eskiden İstanbul’da sabah ezanının hangi makamlarda okunması bir gelenek haline gelmiştir?
A) Hicaz
B) Sabâ, dilkeşhâverân
C) Rast
D) Uşşak, nevâ
E) Segâh
19. “Bir milletin ahlâkî yönüyle nasıl idare edildiğini anlamak isterseniz, o milletin musikisini inceleyiniz.” sözü aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Konfiçyus
B) William Shakespeare
C) Ludwig van Beethoven
D) Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
E) Johan Wolfgang van Goethe
20. Aşağıdaki mûsiki eserlerinden hangisi ünlü İslâm filozofu Fârâbî’ye aittir?
A) Kitâbü’l- Egânî
B) Mefâtîhu’l-ulûm
C) Mürücü’z-zeheb
D) En-Necât
E) el-Mûsîka’l-kebîr
B C A E E D D A C B D B E C C D A B A E
A) Çok dayanaklı örtü
B) Tuğla ve sivri kemer
C) Geniş avlu
D) Minare
E) Mihrap
2. Aşağıdakilerden hangisi mala ile yapılan işlere verilen addır?
A) Kalem işi
B) Kâşi
C) Malakâri
D) Alçı işi
E) Murakka
3. Hz. Ebu Bekir zamanında cem edilen Mushaf-ı Şerifin hattatı aşağıdaki isimlerden hangisidir?
A) Zeyd b. Sabit
B) Hz. Ali
C) Abdullah b. Sayid
D) Halid b. Ebü’l-Heyyac
E) Kutbe el-Muharrir
4. Aşağıdaki motiflerden hangisi dini eserlerde kullanılmaz?
A) Hatayi
B) Penç
C) Çintemani
D) Bulut
E) Hayvan
5. Aşağıdakilerden hangisi Safevî döneminin bilinen ünlü minyatür sanatkârlarından biri değildir?
A) Bihzad
B) Sultan Muhammed
C) Âgâ Mîrek
D) Şeyhzâde
E) Şah I. Tahmasb
6. Aşağıdakilerden hangisi ebrunun asıl adı olan ebrî’nin anlamıdır?
A) Bülbül yuvası
B) Tarama
C) Taraklı
D) Bulutumsu
E) Hafif
7. Aşağıdakilerden hangisi mıklebi alt kaba bağlayan kısımdır?
A) Şemse
B) Salbek
C) Köşebend
D) Sertâb
E) Kenar suyu
8. Aşağıdakilerden hangisi yekpâresunun kullanıldığı yerdir?
A) Kenar Suyu
B) Mıkleb
C) Şemse
D) Salbek
E) Sertâb
9. Aşağıdakilerden hangisi şemse kalıbı yapımında kullanılırdı?
A) Mermer
B) Tahta
C) Manda Köselesi
D) Sahtiyan
E) Meşin
10. Anadolu’da, çini mozaik bezemenin görüldüğü ilk önemli eserlerden biri olan İzzeddin Keykavus I. Türbesi’nin çini ustası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Musullu Abdullah
B) Marendli Ahmet
C) Tuslu Mehmet b. Mehmet
D) Tebrizli Mehmet el-Mecnun
E) Malatyalı Yakup b. Ebubekir
11. Klasik tarz çini yapımında, şekillendirilen çini ilk etapta kaç derecede pişirilir?
A) 600-700°C
B) 800-900 °C
C) 1000-1100 °C
D) 1200-1300 °C
E) 1300-1500 °C
12. Anadolu Selçukluları döneminde çini süslemeciliğinin merkezi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Malatya
B) Konya
C) İznik
D) Kayseri
E) Diyarbakır
13. Türk-İslam geleneğinde bazı sanatkârlar eserlerine aşağıdaki nedenlerin hangisinden dolayı imza koymaktan kaçınmışlardır?
A) İmza atma geleneğinin olmadığı ve buna gerek duyulmadığı için
B) İmza atmanın sultan veya meslek ocağı tarafından yasaklandığı için
C) İmza atmanın Yaradan’a başkaldırmak sayıldığı için
D) İmza yerine amblem veya tuğralarını koydukları için
E) Bazen tevazu gösterdikleri için, bazen de eserler kolektif yapıldığı için
14. Türklerin ahşap sanatı ile ilişkilerini tarihin derinliklerine götüren arkeolojik kazı bulguları (Altay kurganları 1865 / Pazırık 1947-49), aşağıdaki araştırmacılardan
hangisi/hangilerine aittir?
A) Nikolay Katanov
B) Wilhelm Radloff
C) Radloff ve Rudenko
D) Prof.Dr.Oktay Aslanapa
E) Prof.Dr. Beyhan Karamağaralı
15. Üzerine işlenen bitkisel tezyinatın ortasında ma’kılî (hat) rozetlerin yer aldığı Konya Mevlȃnȃ Müzesinde sergilenen kapı kanatları hangi dönem ahşap işçiliğinin nadîde örnekleri arasında sayılabilir?
A) Selçuklu
B) Anadolu Selçuklu
C) Beylikler
D) Erken Osmanlı
E) Klasik Dönem Osmanlı
16. Çorum, Birgi, Manisa ve Bursa Ulucamiileri minberleri ile Kastamonu Kasabaköy Camii kapı kanatları aşağıdaki ortak özelliklerden hangisi ile anılır?
A) Kündekȃri tekniği ile yapılmışlardır.
B) Kakma sanatının nadîde örneğidirler.
C) Ceviz ağacından üretilmişlerdir.
D) Hangi ustalar tarafından yapıldığı üzerlerinde kayıtlıdır.
E) Hammadde olarak Afrika’dan getirilmişlerdir.
17. Cami iç mimarisinin tamamlayıcı unsurları arasında yer alan kapı ve pencere kanatları, mahfil şebekeleri, minberler, vaaz kürsüleri, Kur’an mahfazası ve rahle gibi teberrükȃt eşyası genel anlamda Türk sanatının hangi örneklerini oluşturur?
A) Ahşap
B) Kündekârî
C) Sedefkȃrlık
D) Oyma ve kakmacılık
E) Edirnekârî
18. Eskiden İstanbul’da sabah ezanının hangi makamlarda okunması bir gelenek haline gelmiştir?
A) Hicaz
B) Sabâ, dilkeşhâverân
C) Rast
D) Uşşak, nevâ
E) Segâh
19. “Bir milletin ahlâkî yönüyle nasıl idare edildiğini anlamak isterseniz, o milletin musikisini inceleyiniz.” sözü aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Konfiçyus
B) William Shakespeare
C) Ludwig van Beethoven
D) Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
E) Johan Wolfgang van Goethe
20. Aşağıdaki mûsiki eserlerinden hangisi ünlü İslâm filozofu Fârâbî’ye aittir?
A) Kitâbü’l- Egânî
B) Mefâtîhu’l-ulûm
C) Mürücü’z-zeheb
D) En-Necât
E) el-Mûsîka’l-kebîr
B C A E E D D A C B D B E C C D A B A E